Just me and the kids

Mathias såg till att Anthon Robin o Nathalie kom upp imorse o åt frukost, sen skjutsade han dom till skolan o åkte till jobbet. Jag tog en dusch medan Julle fortf sov Vidar spelade tvspel o Evelyne tittade på tv. Jag åt frukost m dom små när Julle vaknade, så plockade jag ur o i diskmaskinen, blandade välling å busade m Julle ♥ Sen åt vi lunch... bild på min lunch... köttfärssås o makaroner 
 
 
Jag sköljde disk, Anthon Robin o Nathalie kom hem o åt mellis o sen lekte dom m Vidar, Evelyne spelade dataspel o Julle sov middag, då passade jag på o kolla fb... hade hänt en hel del där. D tog lite tid o läsa ikapp om man säger så.
 
Blir så j-la less på alla föräldrar som antingen inte vet om detta el ännu värre medvetet skickar tillbaks sina barn till skola/dagis fast dom fick kräksjukan för mindre än 48 tim sen... Man ska hålla sig hemma i MINST 48 tim EFTER SISTA kräkning/diarré!!! För att man fortf smittar innan dom timmarna har gått!!! Konstigt att dom aldrig får stopp på den värsta sjukan som finns...  Jag dööör om vi får den skiten nu oxå ovanpå den vanliga influensan. Känns j-ligt onödigt dessutom när d isf e pga att någon inte va hemma tillräckligt länge. Särskilt för oss stora familjer e det rena pesten att få kräksjuka!! Vi blir nämligen aldrig av m skiten!!! Ja jag e ARG!!
Jag förstår om man inte sett några symtom på att barnet/barnen e sjuka o att dom därför går som vanligt till skola/dagis. I dom fallen kan man inte rå för om dom sen helt plötsligt blir sjuka o smittar under tiden dom e där. Men i det här specifika fallet blev barnet sjukt hemma o jag vet när o sen kom tillbaks till skolan mindre än 48 tim efter att barnet blivit friskt. Många tror att man inte smittar längre bara för att man slutat kräkas/ha diarré, men så e det tyvärr inte. Jag har till o med hört att man smittar mer EFTER att man varit magsjuk än innan. Därför e dom 48 timmarna sååå viktiga!!!
Dessutom undrar jag hur många föräldrar som verkligen e helt oersättliga på sina arbeten?! VAB-ersättningen e ju inte så dålig heller tycker jag, så att skylla på att man inte har råd o va hemma, den går jag inte heller på!
Jag får ju fullständig panik nu när vi hållit dom små hemma från dagis sen innan jul för att kräksjukan bara forts o forts där. Om vi då får d från skolan istället pga nån annans slarv så känns d såklart förj-ligt :-( Får vi d för att nån burit på d men inte vetat om d så känns d ju bättre. Ibland e det bättre att inte veta vissa saker...
Jag tycker synd om dom barnen som får gå tillbaks alldeles för tidigt o kanske inte mår riktigt bra, e hängiga trötta o har svårt att hänga med på alla skolans/dagisets aktiviteter osv.
Men många ggr får dom tillbaks d själva då eftersom dom ser till att smittan håller sig vid liv hela tiden. Då blir dom ofta sjuka flera ggr i rad.
Just nu e jag hemma m mina barn, men jag har oxå jobbat en gång i tiden o VABat måååånga mååååånga ggr!! Det e inte roligt o definitivt inte uppskattat av någon arbetsgivare, men ett måste för barnens skull. Var hemma en extra dag så kan d lilla göra att barnen hinner återhämta sig o inte behöver bli sjuka direkt igen.
 
Jag lagade mat, Robin hjälpte mej o bre mackor som jag la pålägg o kryddor på o la in i ugnen, jag lagade potatis o broccoli soppa o tomatsoppa m pasta i. Vi åt alltså soppa som alltid på tisdagar m varma smörgåsar till, barnen älskar det!!! Bilder från middagen...
 
 
Jag sköljde disken, ställde in den i diskmaskinen o satte igång den. Sen såg jag till att barnen bytte om inför natten o så gjorde jag popcorn till barnen o satte igång en film åt dom. Här kommer bilder från deras mysiga filmstund...
 
 
Så packade jag skolväskorna, nattade barnen o nu sitter jag vid datorn o skriver. Sen blir d till o kolla fb världen, ringa maken o säga godnatt eftersom Mathias inte e hemma ikväll utan sover hos sina föräldrar, titta på Det Okända på datorn (om jag törs) o äta lite gott innan sängen kallar.
 
Det har varit en ganska bra o mysig dag, jag har inte gjort så mkt men jag känner att d räcker just nu m att bara få vardagen att flyta på m allt va d innebär då kroppen inte e helt hundra än, så jag går lite på halvfart. Jag hostar o snorar o har enorma mängder slem att hosta upp hela tiden o Julle har likadant, men han vet ju inte hur man hostar o spottar ut skiten, stackarn. Han får hostmedicin iaf som hjälper lite.
 
Jag hoppas o håller tummar o tår för att varken vi el nån annan får kräksjukan. Trevlig kväll!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0