STORhandling inför julen m.m

Efter frukosten gick Anthon Robin o Nathalie till skolan. Mathias va pappaledig idag o dom 3 små va hemma. Dom spelade dator. Dom ringde från dagis o sa att många e magsjuka nu, så jag tänker hålla mina barn hemma. Jag skrev matlista, plockade ur o i diskmaskinen, ringde o bokade om en tandläkartid för Nathalie, matade Julle som somnade.
 
Julle när han åt gröt imorse...
 
Mathias satte ihop pepparkakshuset o skottade snö, jag ringde o beställde ny mobil, en iPhone som snart e på väg till mej o sen åt jag 2 skivor hårt bröd, borstade bort snö från bussen o åkte o STOOOOORHANDLADE på Ica Maxi inför julen... jag fick hjälp m att packa eftersom jag hade köpt halva affären :-) Vagnen va helt proppfull!!!
 
Vårt pepparkakshus...
 
Dom ringde från förskoleklassen när jag va o handlade för jag hade sökt dom. D visade sig att d går magsjuka i förskoleklasserna oxå, men ingen e sjuk just nu i Nathalies grupp. Jag frågade ändå om det e ok att jag har Nathalie hemma resten av veckan nu innan jullovet, pga att vi absolut inte vill bli magsjuka o speciellt inte strax före jul. D va ok, dom förstår oss. Eftersom vi e så många i familjen så brukar d dröja ca 5-7 veckor för oss innan alla har haft d när vi drabbas av magsjuka o sen kan den som insjuknade först få d igen o så går d bara runt runt runt. Nathalie missar inget o förskolan e ju frivillig.
 
Att folk inte fattar att man ska ha sina barn hemma i MINST 48 timmar EFTER SISTA KRÄKNING/DIARRÉ!!! Det e ju så det sprids den där hemska skiten när människor låter sina barn gå tillbaks till dagiset/skolan för tidigt. Man smittar 48 timmar efter att man har tillfrisknat, ibland ännu längre!! Vi har tidigare år haft magsjuka m 5-6 dagar mellan insjuknandena, hur roligt tror du att det är när vi e så många?! Nej just det, tänk dej själv att va uppe på nätterna o sova uruselt pga att man bara ligger o väntar på att någon ska kräkas, sanera kläder, rum, barn, tvätta mitt i natten, skura golv osv osv... inget som nån vill va med om. Men allra helst inte när man har 6 barn som kan få skiten. Sen kanske dom e jättepigga o har haft sitt när man själv ligger deckad i magsjukan. Jag ber alla vänligt men bestämt att hålla sig till detta för då minskar man risken för smittspridning.
 
Jag åkte hem o Mathias hjälpte mej o bära in varorna, jag packade upp alla varorna, Mathias lagade maten, vi åt falukorv o makaroner, Mathias Anthon o Robin åkte på innebandyträning. Jag o dom 4 små va hemma. Jag busade o gosade m Julle, sköljde disken, ställde in i diskmaskinen o satte igång den. Mathias Anthon o Robin kom hem, Mathias duschade, jag fixade fika till alla barnen o matade Julle m gröt.
 
Nu e barnen nattade, men ingen vill somna, dom ligger i sina sängar iaf. Jag ska kolla fb o packa skolväskor, sen ska Mathias o jag titta på ett nytt avsnitt av Morden i Sandhamn på tv o äta chips m dip nötter o kanske dricka lite lättglögg o äta en o annan pepparkaka till d. Godkväll på dej!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0